Friday, March 18, 2011

عباس میلانی در کتاب شاه : محمد رضا شاه با پیشنهاد فروش یکی از دو هواپیمای ایرانی مخالفت کرد و دستور به عودت آنها داد

در پی مصاحبه دیشب رضا پهلوی با برنامه پارازیت و مطرح شدن بحث مربوط به ثروت خارج شده توسط پدر ایشان ( مبلغ شصت و دو میلیون دلار ) بحثهای فراوانی درگرفته که لازم می دانم در اینجا نکته ای به این مطالب اضافه کنم .
ابتدا لازم است بگویم که دکتر عباس میلانی یکی از دقیقترین و معتبرترین مورخین حال حاضر ایران و رئیس دپارتمان ایران شناسی دانشگاه استنفورد کالیفرنیا و نویسنده کتابهای معتبری در زمینه تاریخ معاصر ایران است .
دکتر عباس میلانی در آخرین کتاب خود ( شاه ) به اسناد و مدارکی دست یافته که زندگینامه و سرگذشت محمد رضا شاه ، آخرین شاه ایران است ، پرده از بسیاری از رازها برمی دارد . از جمله ایشان در توصیف دورانی که شاه سابق در مراکش بسر می برد و به رغم تمامی کمکهایی که قبلن به این کشور کرده بود در کمال تعجب با بی مهری و نامهربانی شاه حسن ( پدرمحمد شاه ، حاکم فعلی مراکش ) روبرو شد و از طرفی دیگر نیز مبالغ کلانی از پول و اشیاء قیمتی همراهش توسط یکی از محرمان دربار و حسابدار ویژه محو و نابود شد ، در مقابل این پیشنهاد که یکی از دو هواپیمای همراه را به فروش برسانند تا هزینه های روزمره را بتوانند پوشش دهند ، به شدت پریشان شد و دستور به عودت دادن هواپیماها داد و گفت اینها مال من نیستند ، متعلق به کشور هستند و باید برگردند .
این نکته را گفتم نه به این دلیل که از شاه و خروج پول توسط او دفاع کنم بلکه به این دلیل که دوستانی که به انتقاد می پردازند به این موضوع جالب ( حداقل از نظر من ) هم واقف شوند . اعتقاد دارم بهتر است تمامی جوانب یک موضوع را بدانیم تا بتوانیم در مورد آن اظهار نظر منصفانه کنیم .
البته شاید هر کس دیگر و در هر کشور دیگری بود با آن همه سابقه طولانی حکومت همین کار را می کرد . بالاخره او 37 سال حکومت کرده بود و مثلاً شاه ایران بود . در ضمن جهت اطلاع عرض می کنم که آنزمان دلار آمریکا معادل هفت تومان ایران بود که با این حساب مبلغ پول خارج شده توسط شاه از ایران ( با استناد به صحبتهای رضا پهلوی که صحت و سقم آن را واقعاً نمی دانم ) معادل 420 میلیون تومان بود . بعلاوه ، برای نشان دادن میزان بزرگی این مبلغ اشاره می کنم که بعنوان مثال در سال 58 یکی از شعبات بانک ملی در شهر مهاباد ( از شهرهای کرد نشین در جنوب استان اذربایجان غربی ) که شهر بسیار بزرگی هم نبود ، مورد سرقت واقع شد و مبلغ پولی که به ادعای مقامات از بانک به سرقت رفت معادل 80 میلیون تومان بود . دقت کنید مبلغی که شاه از ایران خارج کرد تنها پنج برابر مبلغ پولی بود که در یک شعبه بانک در یک شهر نه چندان بزرگ موجود بود .
امیدوارم به هر حال دوستان عزیز در اظهار نظرهایشان جانب انصاف را نگه دارند و از برخوردهای احساسی پرهیز کنند .
زنده باد آزادی
پاینده باد ایران

7 comments:

  1. منظور از این مقاله چیست؟ باید از شاه تشکر کنیم که به اندازه تمام بانکهای شهرهای بزرگ از کشور پول خارج نکرده است؟؟ در هر حال بابا دزدید یا ندزدید، مرد و رفت. اما این آقا خوبه که عقلش را به کار بندازد که سرشا تو لا ک خودش بکنه و خودشا بازیچه ۱۰۰-۲۰۰ نفر مجیز خوان نکند. اگر فکر میکنید که بیشتر هستند بخوانید هزاران نفر. در هر حال در کل موضوع تغیری ایجاد نمیکند .
    کوشا

    ReplyDelete
  2. دوست اصفهانی من
    از توجه شما به مطلب سپاسگزارم
    من در مورد رضا پهلوی و تعداد طرفداران او صحبت نکرده ام
    من فقط خواستم یک واقعیت تاریخی را بیان کنم
    پاینده باشید

    ReplyDelete
  3. agha hamoon 420 miliyon toman i ke shoma migi ghabool,,,,chera kharej shode?magar hoghoogh yek raiis dolat cheghadr boode, ke in mablagh ham pas andaz kone?

    ReplyDelete
  4. در ضمن دوستان چرا بین ایرانیان اینقدر سر فرم حکومت آینده ایران که جمهوری باشد یا سلطنتی بخث است. مهم ماهیت حکومت است که باید دموکراتیک باشد نه فرم آن. مگر نه اینکه کشورهای اروپایی بدون توجه به اینکه سطلنتی یا جمهوری هستند مردمشان در رفاه و ازادی هستند و هیچگاه نیز در فکر تغییر فرم آن نیستند. فرمهای آنها به لحاظ تاریخی یا جمهوری شده یا سلطنتی که دیگر برای آنها ارزش این را ندارد که راجع به این فکر کنند که احیانا آن فرم دیگر بهتر است. در دیکتاتوری هم میبینم که چه جمهوری و چه سلطنتی مردمشان در رنج هستند. پس برای ایجاد یک دموکراسی در ایران تلاش کنیم. دموکراسی اینکه فرم را هم مردم بعدا در یک همه پرسی مشخص خواهند کرد و من نظر مردم را میپذیرم. من خودم جمهوریخواه هستم ولی اگر اکثریت فرم سلطنتی بخواهند اول حقشان است دوم اینکه برای من فرم مهم نیست مهم این استکه اکثریت ملتم بتوانند خواستشان را به کرسی بگذارند.

    ReplyDelete
  5. همه نفرینهای آفرینش به روح و روان سلمان فارسی و شاگردش محمد تازی:

    http://www.youtube.com/watch?v=b31dlMR-PrQ

    ReplyDelete
  6. اگر به دزدیها- نفت مجانی به سوریه هدیه کردن-کشتار مردم- دروغگویی-اشاعه خرافات-کمکهای بلا عوض به اوباشی نظیر چاوز-و نابود کردن اقتصاد- ایران زمین بیا ندیشید کمی منصفانه تر قضاوت خواهید کرد

    ReplyDelete
  7. yaro mige 60 melyoon dolar to migi na 420 melyoon toman?
    khob to chekaree ke shodi modafe ina?

    joz in ke pahlavi parasty?
    yani to az pesare shah behtar midoni?

    4-5 sal pish in madar pesar omadan paris kharid ye pirhan agha reza kharid 120000 dolar ke to tamam e majaleh haye inja neveshtan
    akhe ina cheghadr boordan ke hanooz in hame daran?
    ye zare on maghze nokhodito be kar bendaz

    ReplyDelete